Linksom of rechtsom: uiteindelijk rijden we allemaal elektrisch en dat is een heel goede ontwikkeling. Maar: op dit moment is het elektrisch rijden nog in opkomst. Een groot issue daarbij is de actieradius. Die valt meestal tegen, je kunt minder lang rijden op een volle accu dan je had ingeschat (of wat de fabrikant had aangekondigd). In de categorie ‘alle beetjes helpen’ hierbij zes tips om de accu zo goed mogelijk te gebruiken.
1. RIJ NIET TE HARD
Met een constante snelheid verbruik je minder energie. Rijden op cruise control is hierom een goed advies, ook bij wat lagere snelheid. Ook kun je wat langzamer rijden. Bij 100 ipv 130 ben je wellicht iets langer onderweg, maar je kunt wel veel langer rijden. Netto levert dat tijdwinst op. Zo ben je wellicht toch eerder op de plaats van bestemming, omdat je niet tussendoor hoeft te laden.
2. VERKEERDE INSCHATTING? BEPERK WAAR MOGELIJK VERWARMING OF GADGETS
Heb je de actieradius verkeerd ingeschat of dreigt het fout te lopen, zet meteen de verwarming of allerhande gadgets uit. De verwarming van je auto is een behoorlijke aanslag op de accu. Probeer het te doseren: bijvoorbeeld door alleen de stoelverwarming aan te zetten. Ook andere functies in de auto kosten energie, de radio of het opladen van je telefoon bijvoorbeeld.
3. KIES EEN AERODYNAMISCH MODEL
Een hoekig model auto is minder aerodynamisch dan een ‘rondere’ auto. Hierdoor verbruikt een hoekige auto meer energie. Ga dus altijd voor een gestroomlijnd model. En over aerodynamica gesproken: is het veilig, rij dan in iemands slipstream. Een in de Tour de France bewezen concept!
Heb je het juiste model gevonden, gebruik de laadruimte bewust. Gebruik de auto niet als opslagplaats. Laat niet de hele zomer sneeuwkettingen in je achterbak liggen. Laat alle gewicht dat je kunt missen vooral thuis.
4. VERWARMEN/KOELEN AAN LAADPUNT
Vele elektrische auto’s kunnen via de app al opwarmen terwijl ze aan het laadpunt staan. Zo kost het dus geen energie van de accu. Dit werkt uiteraard ook de andere kant op, met het koelen voor je vertrek.
5. REMMEN OP MOTOR
Vele elektrische auto’s hebben een regeneratiefunctie. Dat wil zeggen dat de accu oplaadt wanneer je het gas loslaat of remt. Het remmen ‘op de motor’ heeft de voorkeur boven het gebruik van de remmen. Let wel op: een elektrische auto’s mindert sneller vaart dan een benzine-auto, dus rustig loslaten – zeker bij slechte weersomstandigheden.
6. WINTER
Zet waar mogelijk de elektrische auto binnen in de winter. Zo vriest ook de laadkabel niet vast. In de winter heeft een elektrische auto het zwaarder dan in de zomer. De accu’s kunnen door de lage temperaturen minder energie geven. Bereid je hier op voor om verrassingen te voorkomen. En vergeet nooit de laadkabel mee te nemen, ook al laad je over het algemeen thuis op.