Als de honger of dorst onverwachts toeslaat koop je misschien iets van een automaat. Dat gemak is overgegaan in de autowereld met autoverkoopautomaten die opduiken in de Verenigde Staten en in andere landen zoals Singapore en China. Maar waarom zou iemand een auto uit een automaat halen? Hoe werken ze? Is dit een blik in de toekomst? Zullen autoverhuurbedrijven zoals Sixt dit model gaan gebruiken? We graven in de nieuwe auto-opslag trend om een aantal antwoorden te vinden.
Hoe een auto automaat werkt
Het eerste stukje informatie dat je moet weten is dat de meeste automaten in de VS gewoon een manier zijn om een gebruikte auto op te halen die al is gekocht. Sommige van deze automaten geven je een parkeermuntje die je in de machine gooit en vervolgens wordt je auto opgehaald. Je kunt echter niet zomaar naar een automaat gaan en een auto kopen.
In China hebben Ford en Alibaba samengewerkt om een automaat met een twist te maken. Dit ‘Super Test Drive Center’ voor de auto’s van de autofabrikant biedt potentiële kopers de mogelijkheid om via een app een auto te selecteren en een proefrit van drie dagen te maken. En met zijn gigantische kattenoren op het dak is deze automaat een gesprek.
Waarom meer auto automaten verschijnen
In de VS is het meestal één bedrijf, Carvana, dat de verkoopautomaten bouwt en opent. Ze bestaan uit meerdere verdiepingen en voordelen zijn onder meer het kunnen opslaan van auto’s in een kleinere ruimte die bijna diefstalbestendig is en de voertuigen beschermen tegen schade. Dit is niet hetzelfde als het concept van sommige parkeergarages in grote steden die meer auto’s opslaan via mechanische liften. Het nadeel van deze automaten is dat er mechanische storingen kunnen optreden, waardoor een klant niet in staat is om een auto op te halen. De gebouwen zijn ook duurder om te bouwen dan simpelweg het bestraten en onderhouden van een parkeerplaats.
Een automaat met 15 verdiepingen heeft ruimte voor maximaal 60 luxeauto’s die begin 2017 in Singapore werd geopend. De machine is gevuld met gebruikte Bentleys, Porsche’s en Ferrari’s en klanten kunnen beschikbare auto’s bekijken op een touchscreen op de begane grond. De eigenaar van de automaat, Autobahn Motors, zei dat ze het bouwden om ruimte te besparen.
Is dit de toekomst?
Het is onduidelijk of autoverkoopautomaten meer de norm worden. Tot nu toe zijn ze meestal beperkt tot een handvol autofabrikanten in een handvol aantal landen. In Duitsland hebben autofabrikanten zoals Volkswagen deze geautomatiseerde autotorens gebruikt om nieuwe, op maat gemaakte voertuigen voor klanten op te slaan.
Wat betreft het gebruik van automaten door autoverhuurbedrijven, heeft Sixt geen plannen om het over te nemen en hebben geen andere bedrijven plannen aangekondigd om hun auto’s op deze manier te huisvesten.