Het Sixt ladingzekering ABC

Waarom is ladingzekering belangrijk?

Volgens de politie is bij ongeveer 25% van de ongevallen met vrachtauto's een gebrekkige ladingzekering de werkelijke oorzaak van het ongeval. De hierdoor veroorzaakte economische schade loopt jaarlijks op tot in de miljoenen. Een correcte ladingzekering is wettelijk voorgeschreven en is zowel de verantwoordelijkheid van de verlader als de vervoerder, als de eigenaar van het voertuig.


Om ervoor te zorgen dat uw bezittingen veilig van A naar B komen en u zich tijdens het transport geen zorgen hoeft te maken, zijn onze voertuigen bij de verhuur uitgerust met ladingzekeringssystemen. In onze voertuigen vindt u, afhankelijk van het voertuigmodel, één van de drie ingebouwde varianten ladingzekeringsrails. Om u kennis te laten maken met de verschillende ladingzekeringsrails en de meest voorkomende vormen van ladingzekering, geven wij u graag een kort overzicht.

Onze railsystemen

De drie railtypes die bij Sixt gebruikt worden: 

  • Airline rails
  • Carrosseriebouw
  • Ankerrail combi

 

Passend hang- en sluitwerk voor het ingebouwde Sixt bedrijfsvoertuigen railsysteem, kan bij diverse leveranciers verkregen worden. Wij geven u graag een overzicht:

  • Airline rails + hang- en sluitwerk single-stud OF double-stud 
  • Carrosseriebouw + hang- en sluitwerk carrosseriehaken
  • Ankerrail combi + hang- en sluitwerk fitting

Airline rails

Bij de airline rails kunt u van een hoog sjorpunt uitgaan. Deze bestaan inmiddels niet alleen meer uit staal, maar ook uit lichtgewicht materialen. Bovendien wordt deze railsoort vaak gecombineerd. Hang- en sluitwerk, sperbalken of spanbanden zijn dus gemakkelijk aan te brengen. Airline rails kunnen dankzij verschillende profielen vrijwel overal worden geplaatst. 
 

 

 

Staafjesrail

De meeste staafjesrails zijn ook vervaardigd van aluminium. Zij zijn uitstekend geschikt om horizontaal aan de voertuigwand aan te brengen. De staafjesrail is zeer geschikt als extra veiligheidsmaatregel, omdat het zowel met spanbanden en sperbalken kan worden gebruikt. Overigens zijn Staafjesrails ook wel bekend onder de naam bindrails.

Ankerrail combi

De Ankerrail combi wordt vaak gemaakt van verzinkt staal of aluminium, waarbij de sterkte van de aluminium sjorrails equivalent is aan de sjorrails van staal. De gewichtsbesparing is enorm, zo zijn bijvoorbeeld 1m lange aluminium combirails 1,5 kg lichter dan de stalen versie. Voor de ladingstangen kan men van twee verschillende gatengrootten uitgaan. Dankzij de ring aan het eind, kunt u de haken van de banden bij tweedelige spanbanden ophangen. Ook kunt u gemakkelijk de band van eendelige spanbanden erdoorheen trekken.

Soorten ladingzekering

Wrijving

Sjorbanden drukken de lading tegen de laadruimte. De wrijving tussen de lading en het laadoppervlak wordt vergroot en daardoor heeft de lading meer grip op het laadoppervlak.

Insluitend

All-round, naadloze bevestiging van de lading aan de laadruimbegrenzingen. De laadwaren staan tegen elkaar.

 

 

 

 

Gecombineerd

De term "gecombineerde ladingzekering" bekent het inzetten van wrijvende en insluitende ladingzekering.


De veiligheid aan de zij- en achterkant wordt bijvoorbeeld door het vastsjorren en door direct laden van de lading aan speronderdelen bereikt.

Nauwsluitend met hulpmiddelen

Schuin/ diagonaal sjorren

Deze methode wordt vooral gebruikt bij zware toepassingen. De lading wordt met kettingen of spanbanden direct met de laadruimte verbonden. Of er schuin of diagonaal gespannen wordt, is afhankelijk van de positie van de bevestigingsogen aan de lading en lastdrager. Telkens moet de juiste hoek gekozen worden. Bij schuin sjorren worden minstens 8, en bij diagonaal sjorren minstens 4 sjorbanden gebruikt voor de professionele ladingzekering.

Hoofd- of zijkant draagband

1) met hefband

2) met randbescherming

3) met Palet

(Foto van links naar rechts)

Kan de lading op grond van de ladingverdeling niet aan de voorste wand bevestigd worden, wordt de lading met een koplus/ draagband vastgezet.

De 1x1 rijdfysica: Welke krachten werken?

  • Massakracht: Ook wel "traagheidskracht" of "inertiekracht" genoemd. Zij heeft betrekking op het feit dat de lading de neiging heeft om zich tegen de bewegingstoestand te verzetten. De massakracht werkt elke versnelling of vertraging tegen.
  • Gewichtskracht: De gewichtskracht is de kracht waarmee de door de zwaartekracht tegen de laadruimte drukt.
  • Wrijvingskracht: Treedt op tussen twee oppervlakken, werkt een ladingverschuiving tegen en helpt bij de ladingzekering. Zekeringskracht: Is de kracht, die hoofdzakelijk van de wrijvingskracht af te leiden is, om de lading tegen beweging te beschermen. Deze wordt berekend door de massakracht min de wrijvingskracht.

 

Het juiste gebruik van sjorbanden

Aangezien bij 80% van alle ladingen met railsystemen een krachtige ladingzekering gebruikt wordt, betekent dit dat spanmiddelen (sjorbanden) ingezet worden om uw lading vast te zetten. Deze drukken de lading tegen de laadruimte en verhogen de wrijving tussen de lading en de laadruimte.

Met ratelspanbanden moet u steeds strakker sjorren en de ideale pasvorm nastreven.

Expert tips voor een goede verzorging van sjormiddelen

U moet uw banden altijd droog en vrij van vet houden. Ook aarde en vuil moet verwijderd worden, zodat de banden een goede grip houden en het sluitwerk niet beschadigt. De spanbanden niet knopen en zorg voor het gebruik altijd voor de juiste belastingwaarde.


Nog een goede tip voor de ladingzekering: Zet de hulpmiddelen die u gebruikt bij het laden ook vast. Houd de laadruimte schoon, zodat de lading niet beschadigt en beter hecht aan de vloer.

Nu een bestelwagen of truck huren en de juiste accessoires voor de ladingzekering online bij de reservering of direct in één van onze vestigingen kopen.

De informatie in onze verhuisservice wordt met grote zorg samengesteld. De correctheid, volledigheid en accuraatheid kunnen wij echter niet garanderen. De informatie op deze website is uitsluitend bedoeld als algemene kennis. Wij proberen uiteraard alle informatie op deze website up-to-date te houden, maar kunnen fouten niet uitsluiten.